Disneyland Paris!

Vi er så heldige at ungenes farmor ble 60 år i romjula, og i den anledning bestemte hus seg for å spandere en tur på barn og barnebarn. Reisemålet ble Disneyland Paris, 16.-19. mars. 6 voksne og 5 barn i alderen nesten 2 til 8 år.

Ungene gledet seg stort, ikke minst til å fly. Så det var ingen sure miner selv om vi måtte stå opp nesten midt på natta for å rekke morgenflyet fra Rygge til Beauvais. Flyturen gikk også veldig greit. Vi hadde pakket med Nintendo DSi til de to eldste, og iPad med noen filmer til minstemann, så de var fullt sysselsatt. Hjemturen derimot startet dårlig da minstemann fikk for seg at han skulle sitte i eget sete han også, noe han ikke kunne. Resultatet var rasende hylgrining i 10-15 min (skal love at det føltes som dobbelt så lenge), før han ga opp og ble den samme blide gutten igjen for resten av turen. Sånt man må regne med når man har en "nesten 2-åring".

Framme på Beauvais flyplass ble vi plukket opp av de som skulle kjøre oss til hotellet. Siden vi var hele 11 personer ble det billigere med privat transport enn med buss, og vi sparte 1 time i reisevei. Tips til andre som skal til Disneyland og som skal bo i nærheten av parken er å fly til Charles de Gauelle som er mye nærmere. Orly flyplass er også nærmere. Men bilturen gikk greit, de hadde barneseter og de minste sovnet på turen.

Vi skulle bo på Magic Circus Hotel. Det viste seg å være et valg som ungene var strålende fornøyd med. "Her kan vi bo for alltid, mamma!" Og det var helt greit hotell. Litt slitt, men med fine familierom med køyeseng med fortrekk for ungene, et lite badeanlegg som ungene elsket, og fint uteområde med en lekeplass. Og masse spill, gyngeleker, karuseller, ballbinge, ja kort sagt et paradis for unger! Ok frokost, men ellers var restauranten dyr. Middagsbuffet som vi syns var elendig, så det er bedre å ta bussen ut til Disneyland Village ved inngangen til parkene og spise der. Det går gratis busser fra hotellet til parkene ca hvert 20. minutt, og turen tar bare 10 minutter.

Da vi kom fram på fredagen var det strålende vær og nesten 20 varmegrader. Denne dagen tok vi oss bare en tur til Disney Village for å kikke litt, og ellers utforsket vi hotellet og uteområdet. Koste oss en god stund på lekeplassen der.

Lørdag morgen var det kjøligere, overskyet og litt regn på morgenen. Men vi bestemte oss likevel for å satse på hele dagen i Disneyland-parken. (den andre parken er Walt Disney studios park). Vi reiste ut til åpning kl 10, og ble stående i kø ca en halvtime for å komme gjennom sikkerhetskontrollen utenfor parken. Ellers var det ikke køer for å komme inn, billetter hadde vi kjøpt på hotellet. Vel inne fant vi ut at vi skulle splitte litt lag, litt forskjell på interessene mellom guttene og jentene. Vi hadde studert nettsiden på forhånd og valgt ut de områdene vi mente ville interessere guttene våre, og det hadde vi mye igjen for.

Allerede rett etter åpning ble det lange køer ved mange attraksjoner. Guttene ville skyte laser med Buzz Lightyear fra ToyStory, og der var det 50 min kø da vi kom dit. Men vi plukket med oss Fastpass-billetter, og slapp unna med ca 20 min kø da vi benyttet dem ca 1 time senere.

Det var køer for alt man skulle, og vi fant fort ut at køer under 30 min var luksus. Så egentlig var vi veldig glade for at vi ikke har gutter som er veldig glade i karuseller, og som er for små for de større attraksjonene som berg- og dalbaner. Fikk tatt en båttur som var veldig fin, hvor vi så scener fra Disneyeventyr. Ellers var det mye å gå rundt og kikke på. Både vi og ungene er glade i Disneys historier, og kjenner dem godt. Og det er viktig for opplevelsen av parken. Guttenes kusiner er nok ikke så godt kjent med Disney, sånn utenom akkurat prinsessene (og det var 60 min ventetid for å få hilse på en prinsesse), og de var lei allerede etter en halv dag i parken. For såpass små barn kan det bli kjedelig dersom de ikke kjenner igjen figurene og kjenner til historiene.

Daniel var veldig oppsatt på at han ville møte Jack Sparrow fra Pirates of the carribien. Han har selvfølgelig ikke sett filmene, men kjenner historien og figurene via Lego-utgaven.

Han tørte riktignok ikke hilse helt på han, var tryggest å bare så på han på litt avstand, men det var spennede å kikke på båten og hodeskallegrotten. Her var det også en skikkelig piratlekeplass, men dessverre var den stengt når vi var der.

Og det største høydepunktet, noe man bare MÅ få med seg, var den store paraden kl 17. Lang venting til tross, ansiktsuttrykkene og utropene fra ungene når de så alle de kjente figurene, var helt ubetalelig! Selv minstemann gjorde store øyne når "Bom" (Ole Brum) kom. Og 5-åringen var litt bekymret for at sjøheksa fra Den lille havfruen skulle komme og stjele stemmene våre også. For ikke å snakke om hva for noe skummelt den slemme løven fra Løvenes Konge kunne finne på... Men det var sikkert ikke verre enn at soldatene fra ToyStory kunne redde oss!

En flott avslutning på en fin dag!

Fortsettelse følger med dag nr 2 og ny park! (se neste innlegg)